نوشتن پایان نامه دکتری مدیریت

چگونه پروپوزال دکتری را انجام دهیم؟

چگونه پروپوزال دکتری را انجام دهیم؟

 

پروپوزال پایان نامه برای هر مقطع و سطح در دانشگاه یکی لازمه های هر رشته است. پس ارائه ی آن یکی از مهم ترین فعالیت هایی می باشد که باید به روش صحیح و با اطلاعات کامل انجام شود و ارائه شود به دانشگاه. مسلما در هر مرحله از نگارش پروپوزال خود از استاد و مشاور راهنمایتان کمک گرفته و در تعیین جزئیات پایان نامه پروپوزال از او کمک بگیرید. و اما اما بدانید پروپوزال خود را باید به قدر صحیحی بازنویسی کرده و تمام قوائد و آیین ها را رعایت کنید چون استاد با بررسی آن به تمام قسمت های پروپوزال شما توجه می کند پس باید بدانید چه روش هایی را در نوشتن و نگارش پروپوزال خود رعایت کنید. در ادامه سعی داریم مواردی که به نوشتن یک پایان نامه درست در مقطع دکتری می باشد بپردازیم.

 

شیوه انجام پروپوزال مقطع دکترا و جزئیات

 

در مرحله اول باید بدانید برای نگارش درست یک پایان نامه باید از جزئیات صحیح نوشتن پایان نامه اطلاعاتی داشته باشید و اما در مرحله ی بعدی باید بدانیم جزئیات و عنوان و سر فصل هایی که باید نگارش شوند چه مواردی هستند و چگونه آن را انجام دهیم در پایان نامه ذکر کنیم. پس می توان گفت جزئیات و موضوهایی که باید به آن بپردازیم از جمله مقدمه، طرح مسئله و ابزار و منابع گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیشینه تحقیق، اهداف تحقیق، پرسش های تحقیق، فرضیات تحقیق و روش های تحقیق و نتیجه گیری و فهرست منابع. و اما شما با ارائه دادن پایان نامه ای که به این موضوعات بسیار درست و صحیح پرداخته شده مسلما از نظر بررسی کننده های پایان نامه شما کیفیت بهتری را دارا است. پس سعی کنید به موضوعات و سر فصل های پایان نامه که ذکر شد بیشتر توجه کنید تا بتوانید تمام موارد صحیح نوشتن یک پایان نامه را اجرا کنید و کیفیت پروپوزال خود را بالا ببرید. و اما توضیحات مختصری درمورد سرفصل های پایان نامه بیان شده.

مقدمه: مقدمه جزئیات کلی و توضیح کوتاهی راجع به موضوع تحقیق می باشد که اصل موضوع پایان نامه را بیان کند و گزیده ای می باشد از کلیات موضوع طرح شده.

طرح مسئله و بیان منابع گردآوری: مورد دیگری که باید به آن پرداخته شود همان طرح کردن بدنه ی اصلی تحقیق است، در مرحله بعد باید به منابعی که از آن تحقیق را جمع آوری کنید صحبت کنید آن را حتما در پایان نامه بیان کنید.

تحلیل اطلاعات و پیشینه تحقیق: برای مرحله بعد به تحلیل کردن و درجه بندی تحقیق می پردازیم و آن را با جزئیات توضیح می دهیم و منظورگیری میکنیم و مرحله بعد پیشینه تحقیق است که باید دلیل و جزئیاتی که لازم است درمورد موضوع تحقیق که بیننده باید بداند را نگارش کنید.

و موارد دیگر قابل توضیح نیست و به فرضیات و توضیحات کلی و فهرست مطالب و نتیجه گیری و جمع اوری کل موضوع پرداخته شده.

مراحل مهم انجام و نوشتن پایان نامه

 

در مراحل نگارش پروپوزال دکتری یا پایان نامه دکتری باید به سه موضوع اصلی در پایان نامه توجه کنید.

 

  • انتخاب موضوع

در مرحله ی اول به انتخاب موضوع پایان نامه بسیار توجه کنید و موضوعی بر نیاز عوام جامعه و رشته و موضوعاتی که اکثرا به آن می پردازند انتخاب کنید و سعی کنید موضوع انتخابیتان تکراری نباشد و از نظر بیننده و بررسی کنندگان جذاب و جدید باشد بلکه کیفیت پایان نامه یا پروپوزال را بهبود ببخشد. سعی کنید موضوع انتخابی شما منابع و موضوعاتی برای تحقیق داشته باشند که بتوانید از آن موضوع تحقیق های جامع و کاملی جمع آوری کنید. بهتر است موضوع شما مربوط به گرایش تحصیلیتان باشد تا بتوانید پایان نامه دقیق تر و بهتری ارائه دهید. موضوعی انتخاب کنید که به تحقیق درمورد آن علاقه مند هستید و اطلاعات بیشتری در آن موضوع دارید و می توانید پایان نامه  را راحت تر و آسان تر به اتمام برسانید.

 

 

  • بررسی دقیق موضوع

حتما بخاطر داشته باشید بررسی دقیق موضوع باعث می شود از کیفیت و مورد استفاده بودن موضوعتان مطمئن شوید. در هنگام بررسی موضوع به پیشینه آن موارد و منابعی که در این موضوع نگارش کرده اند و مقاله های مربوط به آن موضوع مطالعه کنید و از کیفیت موضوع مطلع شوید. درمورد نظر ها و فرضیات و تحلیل های موضوع انتخابی خود تحقیق کنید و از همه آنها اطلاعاتی کسب کنید. توجه کنید موضوع انتخابی شما از چه منابعی و از چه ابزاری استفاده شده و شما برای انجام این پروپوزال با این موضوع دقیقا به چه مکان ها و چه سایت ها و کتابخانه هایی سر زده اید. حتما به محدودیت و ممنوعیت های موضوع خود توجه کنید و اطلاع داشته باشید موضوع شما چقدر ممنوعیت و محدودیت دارد. حتما وقت داشته باشید موضوع شما و تحلیل درمورد موضوعتان باید مربوط به تخصص و گرایش خود باشد تا بتوانید به اندازه کافی اطلاعاتی که دارید را در پایان نامه نگارش کنید.

 

 

 

 

 

 

  • انتخاب استاد رهنمای مناسب

درواقع انتخاب یک استاد با تجربه که در مشاوره و راهنمایی شما نقش بسیار مهمی دارد و باعث می شود بتوانید بیشتر راه درست نویسی پروپوزال خود را طی کنید. درواقع باید سعی داشته باشد استادی در هیات علمی و تحقیقاتی دانشگاهتان پیدا کنید و او را بشناسید تا بتوانید ارتباط بهتری برقرار کنید با او و مشاوره و راهنمایی بهتری از او داشته باشید. به دلیل اینکه نگارش و ویرایش پایان نامه ی خود به فرد با تجربه و استاد در این کار احتیاج دارد پس شما نمی توانید به راحتی بدون انتخاب استاد راهنما پایان نامه خود را تکمیل کنید و برای پرسش نظر و پرداختن به جزئیات پایان نامه خود داشتن یک استاد راهنما،تاثیر شایانی دارد. اما بدلیل اینکه عده ای از استاد ها ممکن است به دلیل تعداد بالای مشغله و کارهایشان در نیمه راه مشاوره و راهنمایی شما در پایان نامه تان نتوانند به خوبی به صحبت ها و پایان نامه شما رسیدگی کنند و کار شما دچار اختلال می شود و در کارتان وقفه می افتد پس بهتر است با استاد راهنمایتان صحبت کنید و استاد مناسب به پایان نامه و اخلاقیات و روحیات خود پیدا کنید و سعی کنید زودتر در مراحل اولیه نگارش پایان نامه خود استاد مورد نظر خود را پیدا کنید و با او درمورد طول زمانی نگارش پایان نامه خود و موضوع آن و مشاوره درمورد جزئیات پایان نامه صحبت کنید.

 

سخن پایانی

 

در کل می توان گفت اکثر جزئیات مربوط به انجام پروپوزال مقطع دکترا و نوشتن آن را توضیح دادیم و مواردی که باید لزوما به آن بپردازید برای انجام پایان نامه خود موارد بیان شده بود و با رعایت آن موارد می توانید کیفیت پایان نامه خود را افزایش دهید. در کل باید گفت انجام پروپوزال و پایان نامه خلاصه می شود در مقدمه و موضوع جذاب که دنبال کننده بسیاری داشته باشد و مربوط به گرایش تحصیلیتان باشد و همچنین جمع اوری مطالب درمورد موضوع تحقیق خود و نام بردن از فرضیات و ابزار و منبع های مربوطه و جمع اوری شده و جمع بندی مطلب پایان نامه و بیان فهرست های مربوط به مطلب و موضوع در نگارش پایان نامه مقطع دکترا خود بکار ببرید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *