نوشتن پایان نامه دکتری مدیریت

بیایید یکبار امتحان کنید و به تنهایی پایان نامه و رساله دکتری مدیریت کسب و کار هوشمند را خودتان انجام دهید!

بیایید یکبار امتحان کنید و به تنهایی پایان نامه و رساله دکتری مدیریت کسب و کار هوشمند را خودتان انجام دهید!

نگارش و تهیه پایان نامه یکی از الزامات تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکتری) است.   پایان نامه یا تز (یا رساله)، نوشتاری است که دانشجو در رابطه با موضوعی خاص مربوط به رشته تحصیلی خود می‌نویسد تا مدرک تحصیلی را در آن مقطع اتخاذ کند.

در پایان نامه، دانشجو سئوال یا موضوعی را بررسی می‌کند و با تجزیه و تحلیل یا تجارب علمی و آزمایشی به آن پاسخ می‌دهد. پس پایان نامه دکتری باید شامل ویژگی‌ها و استانداردهای لازم باشد تا آن را از دیدگاه استادان راهنما و سپس نزد داوران قابل قبول سازد. دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع دکتری را دارند، برای اجرای رساله دکتری به دلیل حساسیتی که دارد، در انجام این کار با دشواری‌های متعددی روبه‌رو می‌شوند. بنابراین در ابتدا لازم است بدانند که چه اصولی را باید برای پایان نامه نویسی رعایت کنند.

دشوارترین و اولین مرحله در پایان نامه نویسی مخصوصا رساله دکتری، انتخاب موضوع پایان نامه است. اگر تاکنون موضوع یا عنوانی برای پایان نامه خود انتخاب نکرده‌اید یا در انتخاب موضوع خوب برای پایان نامه خود تردید دارید، راهنمای انتخاب موضوع پایان نامه می‌تواند به شما کمک بهتری کند.

فهرست محتوا، ساختار کلی پایان نامه:

  • چکیده
  • فهرست‌ها
  • فصول پایان نامه
  • فصل اول : کلیات تحقیق
  • فصل دوم : روش تحقیق
  • فصل سوم: مدل­ها و ایده­های تحقیق
  • فصل چهارم: یافته‌های تحقیق یا نتایج پایان‌نامه
  • فصل پنجم : خلاصه‌ی تحقیق و هم تفسیر نتایج
  • ذکر کردن منابع و مراجع
  • و در آخر ویرایش پایان نامه

پس از انتخاب موضوع پایان نامه باید به آماده کردن بخش‌های مختلف آن بپردازید. ساختار کلی و اجمالی پایان نامه به صورت زیر است:

  • صفحات آغازین ( جلد ، صفحه بسم الله الرحمن الرحیم، صفحه عنوان، صورت جلسه دفاع از پایان نامه، تعهدنامه و چکیده، فهرست)
  • فصول پایان نامه
  • منابع و مراجع
  • ضمیمه ها و پیوست ها
  • صفحات پایانی (ترجمه چکیده به زبان انگلیسی، صفحه عنوان انگلیسی(لاتین))

همانطور که مشاهده کرده‌اید، اولین موردی که پس از انتخاب موضوع در یک پایان نامه مطرح می‌شود عنوان    پایان نامه است. شما باید بدانید یک عنوان خوب برای پایان‌نامه چه مشخصات و استانداردهایی دارد و بر اساس آن

بهترین عنوان را برای پایان نامه خود اتخاذ نمایید.

نکات مهم:

ذکر نکات مهم در حیطه تحقیق و پژوهش در رساله دکتری

از مهم‌ترین مواردی که دانشجویان مقطع دکتری برای تهیه کردن و نگارش پروپوزال نهایی خود و پس از آن انجام رساله دکتری نباید انجام دهند به شرح زیر است:

رویایی فکر کردن در رابطه با موضوع رساله دکترا

اگر برای انجام رساله دکتری به فکر کارهای خارق العاده و عجیب هستید کاملا اشتباه فکر می‌کنید. اینگونه کارها به ندرت خوب می‌شوند و فقط وقت شما را هدر می‌دهد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه نمایئد، این است که کار در بهترین زمان ممکن قابل انجام باشد و نمره خوبی بگیرد. لازمه‌ی آن هم ارائه مقالات خوب از تز می باشد.

 

انتخاب نادرست استاد راهنما

افرادی که این مقطع را با موفقیت گذرانده‌اند می‌توانند راهنمای مفیدی برای این کار باشند. برخی اساتید بسیار سخت گیر هستند و شاید با بعضی دانشجویان نتوانند کار را پیش ببرند. برخی از اساتید راهنما هم به دلیل درگیری شدید کاری در پست‌های اجرایی خود، وقت زیادی نمی‌توانند برای دانشجو بگذارند و دانشجو مجبور می‌شود کار را به تنهایی انجام دهد. همه این موارد باعث می شود تا اهمیت انتخاب استاد راهنما و مشاور بسیار حائز اهمیت باشد.

 

توجه نکردن به تکراری بودن موضوع پایان نامه دکتری

بدترین اتفاقی که ممکن است برای هر دانشجوی انجام دهنده رساله بیفتد، این است که خبر تکراری بودن موضوع رساله‌اش را بدهند. در این حالت، این امکان وجود دارد که دانشجو آگاهانه و با دانستن این مطلب باز هم تصمیم به انجام آن موضوع گرفته است؛ که در این حالت نمی‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

 

یک حالت خوشبینانه‌ای هم وجود دارد، اینکه دانشجو نمی‌دانسته که شخص دیگری در همان زمان و یا قبلا بر روی آن موضوع کار کرده است. اگر از انتخاب موضوع زمان زیادی نگذشته باشد، می‌توان موضوع را تغییر داده و با یک ایده جدید کار را ادامه داد. ولی اگر کار از نیمه گذشته و یا تقریبا تمام شده باشد، دیگر کاری نمی‌توان انجام داد.

 

نکاتی دیگر

استفاده نکردن از منابع معتبر

برای رشته‌های گوناگون منابع و سایت‌های معتبری وجود دارد. مثلا برای رشته‌هایی نظیر مدیریت کسب و کار هوشمند، دایرکت (الزویر) و امرالد می تواند منابع خوبی باشد. دانشجو باید  سعی کند مقالات به روز داخلی و خارجی را در رابطه با موضوع رساله دکترای خود پیدا کند.

 

عدم همکاری مستمر با استاد راهنما

قطعا استاد راهنمای رساله دکترا تجربه بیشتری از یک دانشجو در انجام آن دارد. رابطه مستمر بین استاد و دانشجو لازم است حفظ شود و همه‌ی سوالات و مسائل مبهم مطرح و برطرف شود.

 

وقفه انداختن در انجام کار

این نکته حائز اهمیت است که انجام پایان نامه دکتری یک کار مستمر و بی وقفه می‌باشد و نباید فاصله زمانی زیادی بین مراحل کار بیفتد. البته استراحت‌های یکی دو روزه در بین کار برای برطرف کردن خستگی بوجود آمده نه تنها مضر نیست بلکه می‌تواند فواید خوبی هم داشته باشد و دانشجو را مدتی از کار، فارغ سازد

 

عدم یادگیری صحیح در حین کار

این نکته کلیدی باید در نظر انجام دهنده کار باشد که دفاع از رساله دکترا بر عهده خود اوست. هر قدر مشاوره و راهنمایی می‌توان قبل از دفاع گرفت ولی در نهایت خود فرد باید از کار دفاع کند و تسلط و اشراف بر موضوع و مراحل کار بسیار حائز اهمیت است.

 

ارائه نکردن مقاله معتبر از پایان نامه

قبل از اینکه کل کار تمام شود دانشجو می‌تواند یک مقاله را استخراج و برای ژورنال بفرستد. گرفتن اکسپت، کسب نمره‌های بالا برای پایان نامه دکتری را افزایش می‌دهد. اعتبار ژورنال مسئله بسیار مهم است.

 

انجام ندادن اصلاحات داوران

احتمال زیاد وقتی داوران نخستین نسخه طرح نهایی را مشاهده کنند، ایراداتی به آن می‌گیرند و دانشجو فرصت دارد قبل از دفاع نهایی بسیاری از این مشکلات را برطرف کند. رفع ایرادات قبل از دفاع در انجام پایان نامه دکترا برای رشته‌های مختلفی از جمله مدیریت کسب و کار هوشمند بسیار متداول است.

 

دفاع ضعیف از رساله دکتری

همه آنچه که دانشجو و استاد راهنما و مشاوران وی زحمت کشیدند در روز دفاع به گوش داوران و دانشجویان می‌رسد. ویترین کار همان دفاع است که باید به آن اهمیت داد و مراحل آماده سازی آن با یک پاورپوینت قوی در نظر گرفته شود. تدارک برای دفاع از پایان نامه، از مراحل مهمی است که به همان اندازه نگارش اهمیت دارد.

 

بی‌توجهی بعد از جلسه دفاع

عموما در جلسات دفاع مخصوصا برای رساله دکتری اظهار نظرهایی می‌شود و دانشجو باید این نظرات را لحاظ کند. هرگونه اهمال کاری و پشت گوش انداختن این کار باعث می‌شود دانشجو نمره مطلوب و قابل قبولی نگیرد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *